Optimera hälsa med rätt mängd vitaminer och mineraler

optimera hälsa med vitaminer och mineraler

Innehåller annonslänkar

Idag köper vi mängder med vitaminer och mineraler och stoppar i oss. Många gånger äter vi det trots att vi inte har behov och kanske missar äta det som vi faktiskt behöver. Vi frågar oss själva kanske har vi råd att vara sjuka och tror att det ligger i vitaminerna. Men en god hälsa kan inte lösas endast med vitaminer och mineraler utan det handlar om rätt diet för vårt kropp och tillgodo se vår kropps behov av vitaminer och mineraler.

Optimera hälsa med vitaminer och mineraler

Vitamin optimering kan förbättra din hälsa. Kombinera det med mer hälsosamma kostalternativ som passar in i din allmänna hälsa och livsstil. Du bör få i dig de flesta av dina vitaminer och näringsämnen från mat, men vitamintillskott kan vara till hjälp eller till och med nödvändigt i vissa fall. Vitaminer och mineraler anses vara essentiella näringsämnen – eftersom de fungerar i samverkan och utför hundratals roller i kroppen. De hjälper till att stötta upp ben, läka sår och stärka ditt immunförsvar. De omvandlar också mat till energi och reparerar cellskador.

Hälsotest för se vitamin och mineral behov är en lösning, här får du svart på vitt vad ditt behov är och du kan därefter köpa hem det du behöver. Det jag gillar med dessa tester är att man gör dom själv hemma och skickar iväg med posten och så får man man sina testresultat online där det stor tydligt ens behov och vart man är på skalan. Det finns nämligen ett rekommendation hur man bör ha för att må bra. Man får även olika rekommendationer i samband med testresultaten. Det var högt intressant att ta dela av så jag ska nu köpa hem mer Zink. Du kan enkelt följa upp genom att efter några månader ta ett till hälskost och se hur markörena troligtvis har flyttas till det bättre.

Bra vitaminer och mineraler

Vitaminer och mineraler av god kvalitet är viktigt, jag har spanat runt på marknaden och kvalitén skiljer sig avsevärt åt. Idag känns det som om många företag, speciellt inom hälsa skapar sina egna vitaminer och mineraler och sätter sitt varumärke på det. Här behöver man som köpare ha någorlunda koll på vad som är bra och jag själv köper dessa vitaminer från Holistic.

När på dygnet ska man ta vitaminer och mineraler

Det spelar även roll vilken tid på dygnet du tar vissa vitaminer och mineraler och hur du bör ta dom för att dom ska absorberas bäst. Du vill liksom inte kissa ut det du en gång betalt för. Denna information tycker jag är svårt att veta och även hur många man ska ta. Står det 1-4 tabletter om dagen kan det bli så att man är snål och tar 1 fast man har behovet av 4, men vet man inte om ens behov ja då famlar man i mörket skulle jag säga. Nyligen var det en vän som blev inlagd på sjukhuset för att hon hade järnbrist, hon hade svimmat och blev nu ordinerad 6 månader med järntabletter. Exempelvis för att maximera näringsupptaget, konsumera dina fettlösliga vitaminer (A, D, E och K) med fetter eller oljor. När du tar ditt multivitamin på morgonen, konsumera det med ett nötsmör, såsom mandelsmör, cashewsmör eller jordnötssmör.

Enligt nutritionister är det här de 7 ingredienserna som du bör inta:

  • Vitamin D. Vitamin D hjälper våra kroppar att absorbera kalcium, vilket är viktigt för benhälsan.
  • Magnesium. Magnesium är ett viktigt näringsämne, vilket innebär att vi måste få det från mat eller kosttillskott
  • Kalcium
  • Zink
  • Järn
  • Folat
  • Vitamin B-12

Vitaminer hjälper din kropp att växa och fungera som den ska. Det finns 13 viktiga vitaminer – vitaminerna A, C, D, E, K och B-vitaminerna (tiamin, riboflavin, niacin, pantotensyra, biotin, B6, B12 och folat). Vitaminer har olika uppgifter för att hjälpa kroppen att fungera korrekt.

Vilket vitamin ger mest energi?

Vitamin B
Majoriteten av forskningen visar att vitamin B är det mest kraftfulla vitaminet för energi. De energihöjande egenskaperna hos B-vitaminer finns ofta i olika energidrycker och kosttillskott. Vitaminer hjälper din kropp att behålla sina energinivåer, särskilt hjärnans funktion och vakenhet.

Hur man läser dosering på kosttillskott

Protect yourself from the damage of kronisk inflammation.

VITAMIN RECOMMENDED AMOUNT (daily RDA* or daily AI**) UPPER LIMIT (UL) per day
ASCORBIC ACID (vitamin C) M: 90 mg, W: 75 mg Smokers: Add 35 mg 2,000 mg
CHOLINE M: 550 mg, W: 425 mg 3,500 mg
CALCIFEROL (vitamin D) 31–70: 15 mcg (600 IU) 71+: 20 mcg (800 IU) 50 mcg (2,000 IU)

Intressant att rökare behöver inte mer kosttillskott. Det låter iof logiskt då rökning är gift. Även dom människorna som dricker kan behöva en bättre balans. Jag såg en intressant video på Tiktok hur du kan slippa bli bakis med rätt vitaminer och mineraler så jag ska blogga om det när tid finns.

Vad händer med din kropp när du börjar ta vitaminer?

När din kropp får i sig en tillräcklig mängd vitaminer kan du känna dig piggare. Som en del av den roll vitaminer spelar för att öka energiproduktionen kan de också hjälpa till att minska mental trötthet. Dessa symtom är inte särskilt vanliga, men för dem som lever med dem kan de ha märkbara effekter.

Hur lång tid tar det för vitaminer att fungera?

Generellt sett gäller att ju mer allvarlig brist du har på ett vitamin eller näringsämne, desto snabbare kommer du att se skillnad när du tar kosttillskott. Men i de flesta fall tar det cirka tre till sex veckor att se märkbara förändringar.

Hur vet jag om mina vitaminer fungerar?

Jo genom att göra ett hälsotest hemifrån för att avgöra vilka vitamin- och mineralbrister du kan ha, och att fastställa en baslinje genom vilken du kan mäta fördelarna med ditt multivitamin. Därefter kan du återigen ta ett test efter ett par veckor för se om det hjälpt dig eller om du behöver öka intaget.

källor: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/listing_of_vitamins

Rabattkod

Besök GetTested och botanisera bland alla hälsotester och vitaminer. Använd koden: Shoppasmartare för 10% rabatt. Få 15 % på hälsokost med koden “Boosta15”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.